ABC-Groep

Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen.

Iedere IT’er heeft wel meerdere vrienden en kennissen die als consultant in de IT werken.

De kans is zelfs groot dat ze je al hebben proberen verleiden om bij hun in de firma te komen werken.

Als student of pas afgestudeerde IT’er zegt consultancy je echter waarschijnlijk niet veel. 

Wat is consultancy? 

Consultancy is ontstaan om in te spelen op de flexibele noden van bedrijven.

Waar vroeger een klein team van IT’ers zowat alles kon beheren, is dit op hedendaags vlak niet langer haalbaar.

“De IT’er” van vroeger, die zowel de bedrijfswebsite als het netwerk en de pc’s onderhield, bestaat niet meer.

De technologische revolutie op informaticavlak heeft ervoor gezorgd dat het niet langer haalbaar is om alles te kennen en te beheren. De IT’er van nu kiest tijdens zijn opleiding welke richting hij uit gaat en bouwt, op enkele uitzonderingen na, in dat vakgebied en technologie zijn expertise verder uit.

Zo is een Java programmeur meestal niet enthousiast om een domain controller te demoten net zoals een systeem engineer niet staat te springen om een boekhoudpakket te programmeren. 

Splitsing van de informatica en de clash der titanen 

Je zou de technologische splitsing in de informatica bijna kunnen vergelijken met de scheuring van de godsdiensten in de loop van de geschiedenis. Iets minder bloederig maar wel even fanatiek. J

De strijd tussen Java & .Net is hier een mooi voorbeeld van. Zelfs als men dezelfde technologie aanhangt blijven er discussies ontstaan. Zo loopt het dispuut tussen de IDE’s Eclipse en Netbeans vaak hoog op en is de strijd nog lang niet beslecht. 

Nadeel van die splitsing 

Voor bedrijven geeft dit een groot nadeel. Specifieke profielen zijn moeilijk te vinden en vaak maar voor korte periode nodig. Daarbovenop komt dat, hoewel IT steeds belangrijker wordt om een bedrijf draaiende te houden, de kosten en administratie om een eigen IT afdeling te beheren de pan uitswingen.

Het is voor bedrijven veel eenvoudiger om zich op hun kerntaken te richten en IT uit te besteden.

De IT partner zorgt voor de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment.

 

Hence, de consultant….. 

Maar hoe is het nu om effectief consultant te zijn? 

Een van de grootste voordelen die je hebt als consultant is de mogelijkheid om regelmatig te wisselen tussen projecten en/of klanten.

Zo kan je op korte termijn zeer veel ervaring opdoen, bij verschillende grote en kleine bedrijven over de vloer komen en een zeer afwisselende job uitoefenen. Projecten van enkele weken of maanden zijn geen uitzondering. Soms zit je zelfs op meerdere projecten bij meerdere klanten tegelijk. Ben je iemand die telkens opnieuw een nieuwe uitdaging zoekt zonder de naam job-hopper te krijgen, dan is dit type consultancy perfect voor jou. 

Mijn ervaring 

Ikzelf doe vooral lange termijn projecten. Dit is dan vooral bij bedrijven die hun IT afdeling grotendeels of volledig hebben geoutsourced.

Hierbij wordt er vaak een betere band opgebouwd met de klant en kan je in sommige gevallen zelfs teamlead worden.

 

Als je op een project uitgekeken geraakt, kan je samen met je coach zoeken naar een nieuwe uitdaging. Belangrijk hierbij is dat de overgang zowel voor jou als voor de klant zo soepel mogelijk verloopt.

Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar een andere werkgever. 

Je werkt altijd in en IT firma, gelijk welk project 

Een bijkomend groot voordeel is dat je via een consultancy bedrijf verbonden bent aan een IT-firma.

Deze begrijpen en voorzien meer in je noden dan vaak het geval is bij een bedrijf actief in een totaal andere sector. Een IT bedrijf kan vaak beter de waarde van een goeie IT’er inschatten, en om die reden vaak ook meer investeren in jouw persoonlijke ontwikkeling. 

Leren, leren, leren. 

Bij IT consultancy bedrijven word je steeds aangemoedigd om jezelf te blijven bijscholen en te certificeren. Vaak hangen hier ook bepaalde bonussen of een promotie aan vast, want hoe beter jij op de markt bent afgestemd, hoe waardevoller jij wordt voor de klant.

 

Verder sta je ook niet zomaar op straat als het bij de klant minder goed gaat en er mensen moeten afvloeien.

In de IT is er nog steeds een tekort aan goede IT’ers, dus normaal gezien staat er alweer  een nieuw project te wachten tegen dat het oude afloopt. Is er toch nog niks uit de bus gekomen, of eindigt het vorige project onverwacht vroeger, dan beland je op de zogenaamde ‘bank’ en kan je tijdelijk intern een project doen terwijl men voor jou volop op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. 

Groot netwerk voor de toekomst 

Als consultant bouw je eveneens vrij snel een groot netwerk uit. Zo ken je niet alleen je eigenlijke collega’s via interne opleidingen, workshops of bedrijfsfeestjes, maar werk je ook vaak samen met conculega’s, zij het interne werknemers bij je klant of andere externe consultants die bij je project betrokken zijn. 

De nadelen: 

De nadelen zijn beperkt maar niet onbestaand.

Zo ben je vaak één van de eerste die dient te vertrekken als je klant iets mindere tijden beleeft.

 

Verder dien je er altijd rekening mee te houden dat je geen echte werknemer bent en dat, hoewel er uitzonderingen zijn, je niet wordt uitgenodigd voor personeelsfeestjes, geen aanspraak kan maken op bedrijfsbonussen,… Anderzijds heb je deze voordelen vaak uiteraard wel binnen je eigen bedrijf.

 

Ook is het niet altijd evident om met twee of meer bedrijven rekening te houden. Zo heb je meerdere mailboxen, meerdere managers en kan de administratieve rompslomp soms onoverzichtelijk zijn.

 

Alles in aanmerking genomen en sprekend uit eigen ervaring vind ik dat er veel meer voordelen dan nadelen zijn aan consultancy.

Zeker op jonge leeftijd, wanneer je flexibiliteit nog groot is, kan je op korte tijd een succesvol traject opzetten waarbij je zowel veel ervaring als zelfkennis opdoet. En dat gaat in je verdere carrière zeker nog van pas komen.

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken. Meer informatie