Post-Corona worklife balans

Bij de ABC medewerkers werd een rondvraag gedaan om te polsen naar hun ideale worklife balans na het corona tijdperk.

Onze medewerkers werkten al gedurende vele jaren enkele uren tot 1 dag per week van thuis uit. Ze beschikken over laptop,gsm, internet verbinding thuis, video conferencing software,cloud werkomgeving.

Sinds 13 maart dit jaar werken de meeste medewerkers voor 100% van thuis uit en vaak ook in het bijzijn van de kinderen.

Aan hen werd gevraagd eind mei hoe hun worklife balans er op lange termijn zou mogen uitzien.

1. Wat missen de medewerkers nu in het 100% thuiswerk maw wat zijn de nadelen?

a. Ze missen vooral het sociaal contact met andere medewerkers.

b. Het bekomen van een oplossing voor een probleem waar meerdere visies van teamleden nodig zijn. Dit        lukt beter indien er face2face kan vergaderd worden.

De ABC medewerkers kiezen resoluut voor het behoud van regime van 2 tot 3 dagen thuiswerk per week. 

2.  Wat zijn de voordelen voor de werknemer en ook voor de klant?

  • Het bespaart hen de dagelijkse tijd van het pendelen.
  • Het geeft meer flexibileit in het uurrooster, meer efficientie en productiviteit, meer rust en concentratie, motivatie verhoogt om bepaalde taken af te werken al kost het meer tijd.  
  • Alle medewerkers hebben dagelijks contact via video/telefoon/tekstberichten (echter geen face2face) met de team-collega’s en de klant.
  • De video meetings worden zeer vaak gebruikt om te communiceren in groep.  Een headset is hierbij uitermate nuttig zeker indien de omgeving luidruchtig is.

Samenvatting:

ABC zal het regime van 40 tot 60% thuiswerken doorvoeren voor elke IT consultant/medewerker na de corona.
De opgesomde nadelen van 100% thuiswerken vallen weg.
De opgesomde voordelen blijven dan actief zowel voor de medewerker als voor de klant.